Brev:
Mad! Nok mad og mad galt i halsen
21. november 2016
Alder:
9 mdr.
Mad! Nok mad og mad galt i halsen
Hej Helen
Min søn, der lige er fyldt 9 måneder, mere end stortrives, og er helt fin ernæringsmæssigt, han er lang, og vægten følger alligevel helt med. Alligevel er der nogle ting i forbindelse med måltider, som jeg er i tvivl om. Den ene del omhandler om han får det han skal, og den anden del omhandler min tiltagende angst for, at han får noget galt i halsen. Jeg vil derfor dele min mail op i to.
Min søn får grød om morgenen. Det er sjældent nødvendigt med et mellemmåltid inden frokost da han sover længe. Til frokost får han rugbrød med leverpostej, rejeost eller lignende men kan ikke spise sig helt mæt i dette. Vi er derfor nødt til at give ham ostehaps og grøntsagsmos efterfølgende.
Efter middagslur får han igen grød.
Til aften får han kød og grøntsagsmos som han spiser pænt af. Hvis vi ikke efterfølgende tilbyder ham grød vågner han om natten af sult. Vi kan ikke give ham mere kød og mos da han ikke vil have det. Han vil som regel gerne kan grød og frugtmos efterfølgende.
Inden natten tilbydes han modermælkserstatning, det er dog ikke altid han vil have så meget af det. Han går i seng klokken 20.30 og sengetiden Passer super fint. Hvis han vågner tidlig morgen tilbydes han igen mælk og her drikker han det hele. Det er dog ikke altid Han vågner og så får han naturligvis ingen mælk. Det betyder at der er nogle døgn hvor han næsten ikke får mælk.
Så: Får han det han skal have generelt? Hvor meget mælk Skal han have og Hvordan skal han tilbydes eventuelt ekstra mælk? Hvis jeg giver ham flaske mere ofte vil han jo spise mindre mad. Vi bruger iøvrigt stadig NAN1. Skal vi skifte til NAN 2?
Dernæst er jeg nødt til at erkende, at da både min kæreste og jeg har skifteholdsarbejde, bruger vi rigtig meget 'færdigmad' til vores søn. Både grød, kød, mos og frugtmos som vi køber på glas og lignende. Hvad tænker du om det ernæringsmæssigt? Burde vi ændre dette?
Mit andet problem er som sagt, at jeg er meget bange for, at han skal få noget galt i halsen. Jeg er endda sygeplejerske, men dette gør desværre intet godt for mig, da jeg har set situationer, hvor det ender galt. Det betyder, at der er så mange ting jeg ikke tør at give ham. Blandt andet desværre frugt og grønt. Min frygt er, at han får bidt en stor bid af, og synker med det samme. Og at det så vil sætte sig fast. Jeg kan se, at en jævnaldrende dreng i vuggestuen spiser både vindruer, agurk, appelsin og sidder med en hel æblebåd og bider af den. Mit ene spørgsmål er: er der noget han ikke må få? Og hvad med skræl på fx æbler og vindruer? Hvor store bidder? Må han fx få pastaskruer og sidde og bide af en hel kogt kartoffel? Og knækbrød? Og hvad hvis han tager de her store bidder og synker?
Det rugbrød han spiser, at et mørkt blødt rugbrød (med mange fibre). Det fungerer rigtig godt. Mend der er lidt sirup i. Er det ok?
Mit andet spørgsmål er selvfølgeligt hvordan jeg skal komme ud af den her angst. Jeg kan godt selv se, når jeg skriver det her, at det er galt. Men det står foran mig som en kæmpe forhindring og ødelægger en del glæde, da jeg bestemt ikke vil stå i vejen for hans udvikling. Men når jeg skal give ham mad og han kløjs lidt i det, får jeg med det samme ubehagelige billeder i hovedet, og bliver rigtig bange.
Jeg gør selvfølgelig alt hvad jeg kan for, at min søn ikke skal opdage det. Uanset hvor meget jeg arbejder med det, så tør jeg ikke at give ham andet end grød, ost, mos, fint revede æbler, banan, meget hakket kød og lignende. Det er rigtig ubehageligt, at have det sådan her 😐
Måltiderne kan derudover godt være lidt en tåldmodighedsprøve i øjeblikket. Vores søn, Hugo bliver tit urolig og lidt pjevset i madsituationer. Han vender hovedet væk selvom han er sulten og spytter indimellem al mad ud, ligemeget hvad det er. Skal jeg tilskrive det meget nylig opstart i vuggestue eller noget almindeligt udviklingsmæssigt? Det er er værre sceneri 😃
Hvor mange timer/hvor mange lure skal han cirka sove nu? I vuggestuen er der allerede middagslur kl 11
Tak for altid gode svar, og jeg undskylder den lidt lange omgang her.
Med venlig hilsen
Malene